vrijdag 24 oktober 2008

Ding 21: AquaBrowser My Discoveries

In eerdere postings zijn LibraryThing en WorldCat al aan de orde geweest. Het toevoegen van tags, commentaar (reviews), waarderingsscores en lijsten zijn de elementen die in dit soort sociale catalogi zitten ingebakken. Zelfs de catalogus van de Zeeuwse Bibliotheken heeft dergelijke sociale eigenschappen, klanten kunnen hun waardering en commentaar achterlaten. Helaas wordt daarvan maar summier gebruikgemaakt, zeker wanneer je dat vergelijkt met commerciƫle boekensites als BOL.


SOPAC
De veelgeroemde sociale catalogus (SOPAC) van de Ann Arbor District Library is inderdaad mooi voorbeeld van een catalogus met door gebruikers toegevoegde informatie. Daarnaast zijn items in SOPAC verrijkt met allerlei links naar extra informatie (een soort Meer over Media), zoals recensies en een titelprofiel.

SOPAC is ontwikkeld door John Blyberg, die nu bij de Darien Library furore maakt. Waar inmiddels een SOPAC 2.0 in gebruik is genomen. Deze catalogus ziet er aardig uit met een woordenwolk waar 'staff favorites' (keuze personeel) direct in het oog springt. Verder kan ik naast tags en reviews geen andere toegevoegde informatie vinden.

Duidelijk is wel dat in zowel de catalogus van Ann Arbor als Darien maar een klein aantal titels ook daadwerkelijk getagged en becommentarieerd zijn. Blijkbaar is het aantal klanten van deze bibliotheken, dat zich aan het participeren en delen waagt, te klein van volume om een dekking te krijgen vergelijkbaar met LibraryThing.

My Discoveries
Wellicht dat dit volume wel met My Discoveries kan worden bereikt, immers alle LibraryThing tags zijn hierin opgenomen. My Discoveries is bibliotheekoverstijgend en heeft een enorm potentieel: iedere gebruiker kan waar dan ook te wereld tags toevoegen en persoonlijke leeslijsten maken. Deze lijsten kun je openbaar maken en met anderen delen. Als experiment heb ik bij de OBA een lijst gemaakt met 'post-9/11 romans'. Alleen duurt het even voordat persoonlijk gegenereerde content ook in de AquaBrowser terug te vinden is. Het komt niet direct, maar wat vertraagd door. Er kan soms enkele dagen zitten tussen invoeren en terugzien in bijvoorbeeld de verfijn-opties van de AquaBrowser. Mijn lijst en tags werden pas 2 dagen na invoeren getoond.

Op dit moment is het mogelijk met My Discoveries tags toe te voegen aan, en lijsten te maken van vrijwel alle boeken, cd's, dvd's en video's. Als je echter een dossier wil aanleggen over een bepaald onderwerp kun je dus geen kranten- of tijdschriftartikelen aan je lijst toevoegen. Uiteraard beschikt My Discoveries ook over RSS feeds.

Mooi zou zijn als dit soort initiatieven het in de toekomst mogelijk maken om ook bestanden aan je boeken te koppelen. Bijvoorbeeld een tekstdocument, powerpoint of mindmap waarin je een samenvatting van een boek hebt gemaakt. Of het toevoegen van citaten om de kern van het boek over te brengen.

4 opmerkingen:

Karolien Selhorst zei

Leuk dat je blijft doorgaan met de 'dingen'. Ik volg je berichtjes op de voet. Die woordenwolk met 'keuze personeel' vind ik wel een interessant aspect. Zou voor onze bib ook heel mooi zijn :-)

De Eeuwige Bron zei

Hoi Ron,
MyDiscoveries vind ik een echte ontdekking.
Ik mis "De woede en de trots" van Oriana Fallaci op je lijstje. Dat was een nogal spraakmakend boek van haar. Zij was zelf ook wel spraakmakend en zwalkte politiek gezien van rechts naar links. Maar schrijven kon ze ....
Zowel haar fictie als non-fictie zijn de moeite waard.

De Eeuwige Bron zei

p.s Dat boek heb ik niet uitgelezen.Een soort fundamentalisme tegen fundamentalisme.

Ron Roose zei

Dag Cis,

Dankzij jouw bericht weet ik dat het ongeveer twee dagen duurt voordat in My Discoveries ingevoerde tags en lijsten ook daadwerkelijk getoond worden. Wat Oriana Fallaci betreft, bij het opstellen van mijn lijst 'post-9/11 romans' heb ik me beperkt tot fictie, het boek 'De woede en de trots' is meer een polemiek. Mocht je nog andere romans over het onderwerp tegenkomen dan vul ik de lijst graag aan.