donderdag 16 oktober 2008

Ding 16: YouTube video




Op YouTube is veel jolijt van vaak slechte kwaliteit te vinden. En dan bedoel ik niet alleen de kwaliteit van het beeldmateriaal. Ik begrijp wel waarom YouTube zo populair is. Eenmaal aan het zoeken geslagen werkt YouTube zeer verslavend, wat is er toch veel over allerlei onderwerpen te vinden. Eerlijk gezegd voert dan bij mij nostalgie de boventoon. Terug naar de tijd toen Marian the Librarian nog hoogtij vierde. Bibliotheekwerk, hoezo saai, stoffig en kleurloos? Jeugdsentiment. Weer even naar Beertje Colargol kijken of naar Pip en Zip luisteren. Hoe ging toch ook alweer die clip van Roger Clover. Vooral op muzikaal gebied is er voor mij veel te (her)ontdekken.

Een tijdje geleden heb ik me met mijn Google-account bij YouTube aangemeld. Dan kun je net wat meer, zoals videofilmpjes aanduiden als je favorites of toevoegen aan een playlist. Alle filmpjes in zo’n afspeellijst kun je dan met één druk op de knop achter elkaar bekijken. Handig!

Bibliotheken

In Nederland zijn steeds meer organisaties actief op YouTube. Uiteraard is de VPRO daar te vinden, zie bijvoorbeeld de boekbesprekingen van VillaLife. Hoe zit dat nu met bibliotheken? DOK Delft is van de partij en heeft een eigen channel. Ook Bibliotheek Vlissingen is incidenteel terug te vinden (uitzending TV Walcheren). Bibliotheken kunnen met YouTube promotie maken voor lezingen, zich richten op bepaalde doelgroepen en speciale activiteiten nader toelichten.

Verder zijn filmpjes ook te gebruiken als verrijking bij de beantwoording van klantenvragen. Naast alle grappige filmpjes zijn er natuurlijk ook video’s waar je iets van kunt leren. Online videofilmpjes zijn ideaal om in enkele minuten duidelijk te maken hoe je iets aanpakt. Zulke leervideo's en instructiefilmpjes kun je ook vinden bij 5Min, SuTree of Howcast.

YouTube weetjes

Met iDesktop.tv of VideoDownloadX kun je YouTube-filmpjes bewaren en op je eigen pc opslaan. Zo kun je ze bijvoorbeeld gebruiken in een presentatie. Videopodcasts samenstellen doe je met YouTube Podcaster. Stel dat je op de hoogte wilt blijven van filmpjes rond een bepaald onderwerp. Surf dan naar YouTube, tik de zoekterm in, kopieer het webadres van die pagina en plak het in het url-veld van YouTube Podcaster. Druk op de knop Make Feed en je kunt de feed opslaan in Netvibes.

Het is nog even doorbijten maar eens zal ik van alle Dingen verlost zijn.

1 opmerking:

Karolien Selhorst zei

Zelf gebruik ik Youtube downloader. Ik kan je echter niet gerust stellen wat die laatste opmerking betreft: na de slotbijeenkomst gaan we immers samen aan de slag om deze dingen in de praktijk om te zetten. Ik vrees dat het je niet meer zal loslaten :-)