woensdag 15 oktober 2008

Ding 15: Podcasts

Podcasts en Vodcasts zijn me niet geheel onbekend, hoewel ik me nooit echt in de materie verdiept heb. Zo af en toe kom je op een website terecht waar een postcast wordt aangeboden. En als het me interessant lijkt dan luister ik zo af en toe een stukje. Ik moet toegeven dat ik ze zelden helemaal tot het eind afluister. Tot nu toe had ik dan ook geen feeds lopen.

Ik heb een aantal via Radiocast gevonden feeds in Netvibes opgenomen, het afspelen en downloaden werkt daar prima. De noodzaak tot aparte software (podcatchers) als Juice of Doppler is dus niet nodig.

Op de weblog van de Bibliotheek Kortrijk kwam ik een bericht tegen over de hoorspelserie Bommel die ook als podcast beschikbaar is. BoekenCast.be biedt onderdak aan bestaande en nieuwe podcasts rond lezen, boeken en literatuur in de brede zin van het woord. Iedereen Leest heeft ook podcasts, maar de frequentie neemt de laatste tijd duidelijk af.

Voor de fans van Martin Ros, zijn boekbesprekingen zijn gelukkig weer te beluisteren, nu bij Selexyz. Op de website van de New York Times zijn podcasts van boekbesprekingen te vinden, bij Nederlandse dagbladen heb ik dit nog niet kunnen ontdekken.

Het Rijksmuseum heeft podcasts van audiotours. Ook een tijdschrift als het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde biedt inmiddels een podcast aan, hierin worden enkele belangrijke artikelen van die week besproken en auteurs geïnterviewd over onderzoeksresultaten.

Bibliotheken en podcasts
Wat DOK doet is heel interessant, structurele samenwerking met een lokale of regionale omroep is volgens mij wel nodig wil je iets dergelijks als kleine bibliotheek tot stand brengen. Zo heeft de Bibliotheek Vlissingen in samenwerking met met radiozender Cool FM boekrecensies op haar website gezet, een wel heel rudimentaire vorm van podcasting (MP3 minus RSS).

Ook Bibliotheek Waterweg zendt podcasts uit, bij Bibliotheek Haarlem kun je lezingen herbeluisteren. En in Amsterdam wordt onderdak gegeven aan OBA Live, hiervan is alleen een dagelijkse podcast beschikbaar.

Buitenlandse bibliotheken zijn een stuk actiever op dit vlak, zo heeft de bibliotheek van Charlotte & Mecklenburg een speciale podcast voor jongeren en in Denver richt men zich op nog jongere kinderen.

Het is duidelijk dat bibliotheken veel met audio en podcast kunnen doen: activiteiten vastleggen, boekbesprekingen, voorlezen, interviews met schrijvers. Daarnaast zijn er inlichtingenvragen bedenkbaar waarbij je je antwoord 'verrijkt' met audio, zoals bijvoorbeeld een podcast van een consumentenprogramma over beleggingshypotheken (ik noem maar wat).

Voorlopig ben ik nog niet aangestoken door het podcastvirus, daarvoor ben ik te veel op lezen gericht. Er komen zoveel gewone interessante RSS feeds binnen dat podcasts wat mij betreft op het tweede plan komen. Mijn multitasking vaardigheden zijn niet zo verfijnd. Als je begrijpt wat ik bedoel ...

Geen opmerkingen: