zaterdag 5 juli 2008

Nagift: woordenwolken met Wordle


In het verlengde van Ding 8 kwam ik het internetspeeltje Wordle tegen, een nieuwe manier van snellezen. Giet een tekst naar keuze, je blog of Del.icio.us account in het programma en er ontstaat een kleurige wolk met woorden (tag cloud), waarin je in één oogopslag kunt zien waar de tekst eigenlijk over gaat. Hierboven zie je de woordenwolk die mijn blog 'El Fuego del Ron' oplevert.

Een 'woordenwolk' is een grafische manier om weer te geven hoe vaak bepaalde woorden in een tekst voorkomen: hoe frequenter een woord, des te groter het wordt afgedrukt. Op de website Wordle kan de bezoeker op een heel eenvoudige manier een fraai vormgegeven woordwolk maken. Dat levert fascinerende resultaten op.

Zo blijkt in een oogopslag dat het frequentste woord in het Wilhelmus niet 'Godt' is, maar 'ick', onmiddellijk gevolgd door 'mijn'. Overigens werkt Wordle iets beter voor Engelse teksten omdat het de allerfrequentste woorden (zoals 'a', 'the', 'is'), die vaak weinig betekenisvol zijn, wegfiltert.

Je kunt werkelijk van alles een woordenwolk maken, zo kwam ik het liedje 'Ik heb je lief' van Paul de Leeuw tegen. Zoals gezegd kun je daarnaast ook je Del.icio.us account in Wordle invoeren om allerlei varianten op je standaard tag cloud te maken.

Verder kun je met Wordle gemakkelijk de kernwoorden van een presentatie inzichtelijk maken (voor een weergave van de inhoudelijke relaties tussen de woorden ligt een mindmap meer voor de hand) . Het lettertype, de lay-out en het kleurenschema zijn aan te passen. Hoewel de applet de mogelijkheid niet aanbiedt, kun je het resultaat als afbeelding opslaan via print screen of een programma als SnagIt (ik heb nog een gratis versie).

De gallery van Wordle staat vol met mooi vormgegeven tag clouds in opvallende lettertypen en met een scala aan kleurcombinaties. Neem eens een kijkje!

Bronnen: Nieuwsbrief van Taalpost en Frank-ly

3 opmerkingen:

Karolien Selhorst zei

Ook ik heb er op onze 23 Dingen-blog aandacht aan besteed :-)

Ron Roose zei

Die post had ik helaas nog niet opgemerkt. Ik loop nogal wat Dingen achter en zie dat je het omstreeks Ding 10 (social bookmarking) hebt aangestipt. Je mag hieruit concluderen dat ik de laatste tijd weinig op Netvibes ben geweest.

Zo zie je maar weer dat dezelfde informatie via verschillende wegen kan worden ontdekt en weer op vele plekken wordt doorgegeven. Is dit een onbedoelde bijdrage aan de informatielawine met alle ruis van dien, of zien we het toch als maar als een leermoment in het kader van het kennisdelen.

Karolien, je bent weliswaar geen gamer, maar volgens jouw woordenwolk vind je games op een of andere manier wel heel interessant.

Alinda Mastenbroek zei

Is inderdaad een leuk speeltje dat Wordle. Las trouwens op spotlighteffecht dat het tegenwoordig ook erg hip is om je cv met wordle op te pimpen: cv in een nieuw jasje met wordle Misschien toch eens een keer uitproberen met solliciteren

groet,
Alinda