zondag 5 oktober 2008

23 Dingen ritueel

Na een 2.0-stilte van zo'n 3 maanden eindelijk weer een schuchtere poging om de draad op te pakken. Tot juni, voordat de vakanties begonnen, ging het best wel lekker. Na het lezen van het interview met Helene Blowers door Karolien Selhorst in Bibliotheekblad 16/17 weet ik waaraan het schort. Het afwezig zijn van een 23 Dingen ritueel.


De oplossing voor mijn impasse schuilt in de gewoonte, de routine, in het alledaagse van-de-ene-voet-voor-de-andere. Géén excuses als: extra baliediensten moeten draaien, waardoor achterstanden eigen werk en het ontbreken van de goesting om thuis na 22.00 uur nog achter dat ding te kruipen. Nee, creëer die gewoonte, integreer hem in je bestaan en je hebt er wel tijd voor! De sleutel tot succes: die gewoonte aanleren en verslaafd worden aan leren. Helaas is dit net zo moeilijk als het afleren van gewoontes.

Hulde aan mijn collega's voor wie Web 2.0 inmiddels dezelfde status heeft als tandenpoetsen!

3 opmerkingen:

Karolien Selhorst zei

Dag Ron,

Je moet je niet schuldig voelen, hoor. Het is voor mijzelf - of voor anderen - ook niet altijd evident, hoor. Web2.0 neemt voor mij natuurlijk een groot deel van mijn takenpakket in... Dat is natuurlijk een voordeel: van je hobby je werk kunnen maken :-) Nog veel succes met de laatste loodjes!

De Eeuwige Bron zei

Ben het niet met je eens hoor Ron.
Afleren vind ik moeilijker.
Ik rook nog steeds en blog nu ook.
Denk je dat ik hier nog vanaf kan komen?

Bea Babijn zei

Grappig Cis,
Ik ben het helemaal met je eens. Iets afleren is volgens mij veel moeilijker. Toen ik aan de cursus begon heb ik een oproep aan de rokers gedaan om een stopblog te gaan maken. Ik was het vast van plan. Aan het einde van de cursus heb ik er alleen maar een verslaving bij gekregen, Bloggen. Help, dit komt nooit meer goed!!!