zaterdag 5 juli 2008

Ding 8: fun & spielerei met online image generators


Dit onderwerp doet me met gemengde gevoelens terugdenken aan december 2007. In deze periode mochten we op vele beeldschermen een orgie van dansende elfjes aanschouwen. De gelaatstrekken van deze elfjes bleken ook nog eens verdacht veel te lijken op die van kennissen en collega's.

Schokkend om een wel erg heftig swingend elfje te zien met zeer bekende blauwgrijze ogen. De wetenschap dat dit soort leut in e-card sfeer glimlachjes kan toveren op anders zo serieuze gezichten vergoed natuurlijk veel.

Wanneer je niet zo creatief bent met Photoshop kom je met sommige generators een aardig eind richting een verrassend resultaat. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos en je raakt al snel verdwaald tussen alle toepassingen. Daarom vond ik in eerste instantie deze selectie uit het enorme aanbod wel handig. Door collega BiepTiep werd ik geattendeerd op het overzichtelijke Image Chef.

Daarnaast kom je via The Generator Blog ook heel wat nieuwe tools op het spoor, zoals bijvoorbeeld Magnigraph. Het merendeel is van de generators is op Amerikaanse leest geschoeid, wat zich vaak uit in een specifiek soort humor, of noem het meligheid.

Vele kopjes koffie later heb ik nog maar een fractie gezien van de ontelbare tools die er zijn. Af en toe pik ik er een uit om wat mee te experimenteren. Daarbij vind ik sommige resultaten wel aardig, maar wat voor nut heeft het? Ik kan me voorstellen dat je op je blog af en toe een creatieve slag wil maken, maar daar blijft het wel bij. Ludiek illustratiemateriaal voor een Powerpoint-presentatie of een nieuwsbrief? Daar kan ik ook wel in meegaan. Verder trekt het mij niet om me er nog meer in te verdiepen. Niet nuttig? Och, af en toe wel ... maar dat ligt heel persoonlijk. Wat ik wel nog eens zou willen maken is een nepomslag van een tijdschrift, een speciaal themanummer over romanadvisering. Eens kijken of er een markt voor is.


Hieronder nog een aantal vruchten van mijn 'experimenterlust'. Ik bedenk me net dat ik ze met hetzelfde gemak ook als een setje in mijn Flickr account had kunnen opnemen. Er is nog een hele weg te gaan voordat de mogelijkheden van Web2.0 zich in mijn denken en doen hebben geïntegreerd.




Geen opmerkingen: