donderdag 29 mei 2008

Ding 6: Flickr en de gestolen vakantiefoto's

Village perché

Na wat scharrelen, grasduinen en genieten van de soms wel erg mooie foto's op Flickr is het tijd voor wat actie. Want dagenlang klooien met sjablonen, HTML-code en sidebar-drops, daar wordt je niet echt vrolijk van.

Zeven jaar geleden zijn we tijdens onze vakantie in de Pyrénées-Orientales op de terugreis bestolen van al onze spullen en fotorolletjes. Na een weekje in Prunet-et-Belpuig kregen we de laatste dag op weg naar Carcassonne, na een copieuze tapas lunch in Villefrance-de-Conflent, te maken met autokraak. Weg waren al die schitterende foto's van pittoreske dorpjes, adembenemende berggezichten, eeuwenoude abdijen en gezellige havenstadjes aan de Côte Vermeille.

Vakantie impressie
Gelukkig is er nu Flickr om een fotografische reconstructie van deze vakantie te maken. Met het downloaden van de foto's in hoge resolutie is zelfs een fotoalbum samen te stellen. Voor wie belangstelling heeft een korte impressie van onze vakantie:

Zoeken
Opvallend is wel de grote hoeveelheid ruis waar je tijdens het zoeken naar foto's op stuit. Bovendien moet je bij het zoeken op tags alert zijn op de verschillende schrijfvarianten die vaak mogelijk zijn, maar ook synoniemen kunnen weer heel andere relevante resultaten opleveren. Verder biedt Flickr gelukkig verschillende mogelijkheden, zoals uitgebreid zoeken en 'most recent', 'most relevant', 'most interesting en clusters.

Flickr account
Ondanks waarschuwende geluiden bleek het heel eenvoudig om een Flickr-account aan te maken. Ik heb een aantal foto's geupload, getagged en van commentaar voorzien. Ik vind het wel vreemd dat de spaties in mijn tags worden genegeerd, maar het lijkt geen gevolgen te hebben voor het zoeken. Later meer.


Grafreliëf

1 opmerking:

Ron Roose zei

Dag Henk,

De waarschuwingen zitten 'm in het even 'snel' een account aanmaken. Ik had gehoord dat een Flickr account openen in de praktijk nog wel eens wat problemen op wil leveren. Ik ben de uitdaging aangegaan en mijn ervaring is dat dit allemaal reuze mee valt. Ik ben dus blij dat ik me er niet door heb laten weerhouden, want Flickr is inderdaad een schitterende 2.0 toepassing. Nog wel uitzoeken wat je er precies als bibliotheek mee kan, zoals gebruik bij het oplossen van inlichtingenvragen en als middel om activiteiten vast te leggen.

Groet,

Ron